Hur kan vi använda öppen källkod för att hjälpa människor i kris?

Skickat: 2015-10-31

I ett samarbete mellan Sektionen för Datateknik, Ingenjörer Utan Gränser med flera, kommer vi under första helgen i december samla upp till 200 design, teknik- och programmeringsintresserade för att tillsammans med humanitära hjälporganisationer adressera både återkommande och dagsaktuella problem. Med hjälp av Öppen Källkod och kreativt tänkande kommer vi åt utmaningar genom att skapa grunder som kan växa vidare, men även inspirera andra i hur man kan jobba humanitärt med en laptop i sitt knä.

Idag ser vi över 59.5 miljoner människor på flykt, vi spenderar $27 miljoner per dag, har tillbringat över $100 miljarder sedan 1970 och har över 50 000 organisationer som arbetar för att hjälpa flyktingar. Att hantera humanitära nödsituationer väckta av krig, hungersnöd, eller en naturkatastrof har flera utmaningar och det blir allt viktigare för humanitära organisationer att utnyttja ny teknik som kan hjälpa till med kommunikation, informationsinsamling och dataanalys.

Fokus under hackatonnet ligger på att ta fram lösningar som tydligt efterfrågas av dem som ser behoven i fält varje dag. Tillsammans med hjälporganisationer så som Danish Refugee Council, Läkare Utan Gränser (MSF) och ActionAid har man tagit fram tydliga behovsspecifikationer.

Deltagarna kommer kunna välja fritt mellan att utveckla sina egna projekt från grunden, alternativt bygga vidare och inspireras av två befintliga projekt som finns på plats med personal. Från Nairobi får vi besök av Ushahidi, en crowd-plattform som exempelvis använts för hantering av data vid flera naturkatastrofer. Deltagarna kan också välja att arbeta med Node-RED, ett enkelt verktyg att använda för visualisering av data för Internet of Things.

Hackatonnet är öppet för alla och deltagande är gratis med kost och logi inkluderat. Känner ni att ni har en idé som ni vill spinna vidare på? Är ni motiverade för att hjälpa till i arbetet med att lyfta tekniken för att underlätta humanitärt för andra? Ansök då antingen som individ eller i lag för en full helg av humanitärt kodande!

Ni finner oss på:

För mer information, kontakta:

Linda Malmgren
Head of Communications, Mobile Heights
linda.malmgren@mobileheights.org

Johan Linåker
Projektledare, OpenHack
0706 578 579
Johan.Linaker@OpenHack.io

Samarbetspartners
Neo4j, Jayway, IBM, VentureLab, Mobile Heights, Malmö Startups, Ingenjörer Utan Gränser, LUFOSS, Lunds Universitet, Copenhagen Business School, Malmö Högskola, Malmö Univerity for Refugees, IBM Bluemix, Malmö Yrkeshögskola, Danmarks Tekniske Universitet, Swedsoft, Code@LTH, Köpenhamns Universitet, IT University of Copenhagen, THINK, Läkare Utan Gränser, ActionAid, Danish Refugee Council.

Du får det här brevet eftersom du är medlem i Alumniföreningen vid TLTH eller Alumn från Lunds Tekniska Högskola. Om detta är fel, kan du ändra din adress på vår hemsida. Har du kommentarer, idéer eller synpunkter är du hjärtligt välkommen att kontakta styrelsen och säga vad du tycker! :-)